Fotball-VM

Har ikke skrevet på leeeenge nå, delvis grunnet eksamener, og delvis grunnet manglende internett-tilgang.

Har også sett en del på fotball-VM, men syns ikke det har vært allverden av kvalitet så langt, og nå er har vi kommet til semifinalene. For meg er VM på mange måter slutt når Brasil blir slått ut, og det skjedde dessverre igår 😦
De har ikke spilt opp mot sitt beste, og spilte rett og slett elendig mot Frankrike, bortsett fra de første og siste 5 minuttene. Ikke engang Brasil kan vinne fotballkamper på den måten. Dessverre fortjente de å tape.

Er langt fra imponert over dømmingen i VM. Argentina ble fratatt semifinaleplass etter at dommeren ga gult kort for filming istedet for straffen de åpenbart skulle hatt to minutter før slutt i kampen mot Tyskland. Noe lignende skjedde mot Mexico, men da vant de likevel i ekstraomgangene. Må si jeg føler med dem nå, til tross for kaoset etter straffekonken.

Generelt sitter jeg igjen med det inntrykket at mye er ganske tilfeldig, og de store vesteuropeiske lagene får mer godvilje fra dommerne enn de mindre nasjonene. Dette kan selvfølgelig være tilfeldig, men jeg tror dessverre dommerne er litt mer redde for viktige avgjørelser som går imot de store lagene. Synes det har skjedd litt for ofte til at det er tilfeldig. Jeg synes det hadde vært en god ide med videodømming ettersom altfor mange viktige avgjørelser blir feil, og får store konsekvenser. Det fungerer meget bra i ishockey og vil fungere vel så bra i store mesterskap som fotball-VM. Dommerne har allerede kommunikasjone med sidelinjen som vi ser av utstyret de har av nærbildene. Ikke noe problem med et lite panel med gode videobilder som raskt kommuniserer tilbake til dommeren om hva som er riktig avgjørelse. Det hadde blitt et mer fair VM.

Nå når Brasil er ute håper jeg på Portugal siden de er det mest offensive laget igjen. Tyskland har kommet seg mye i dette VM, men de hadde et kraftig tilbakefall mot Argentina. Dessuten liker jeg ikke Tyskland fotball-messig. De har for mange stygge historier bak seg til at jeg kan like det laget. Italia spiller norsk med bedre teknikk, men dog norsk. Alle mann i forsvar, og angrip på noen kontringer nå og da når motstander er i ubalanse. Kjedelig.

Frankrike spilte defensivt mot Brasil, naturlig nok, men de glimtet til med gammel storhet, spesielt Zidane. Et godt lag, men de har ikke spilt nok positiv angrepsfotball til at jeg kan heie på dem.

Nå håper jeg på Portugal, men blir overrasket om de slår Frankrike som tydeligvis har funnet tilbake til vinnersporet.

Legg igjen en kommentar